Bølgerne går for tiden rigtig højt omkring Uber. Særligt fagbevægelsen og de socialistiske partier, er helt oppe i det røde felt. Senest har 3F igangsat kampagner på de sociale medier, hvor professionelle skuespillere medvirker i små videoer, som viser konsekvenserne af Uber’s arbejde – i hvert fald hvis man spørger 3F.
Men hvad er der egentligt af forskel på Uber og almindelige taxaer? I artiklen herunder vil vi prøve at klarlægge, hvad forskellen imellem de to “produkter” er. Har du mod på at give Uber et “skud”, anbefaler vi at du kigger på nettet efter Uber Rabatkoder. Eksempelvis kan vi anbefale denne side og denne side, som begge giver rabatkoder på 100,- DKK til din første tur med Uber. Du kan også bare bruge rabatkoden “UBERCPH” i din app, hvis ikke du ønsker at bruge mere tid på at finde den helt rette rabatkode.
Uber er samkørsel
Konceptet med Uber, er at man bestiller en bil ved hjælp af sin app, hvorefter man bliver kørt hen til det sted som man ønsker. Du kan ikke preje en Uber på gaden, da en Uber-bil ikke har påmonteret reklame eller taxa-skilt. Du afregnes efter en taxametermodel bestående af et startgebyr, en kilometertakst og så endelig en minutpris. Og sidst men ikke mindst kører du alene med Uber-chaufføren, forstået på den måde at der udover chaufføren ikke er nogle fremmede med i bilen.
Spørger man Uber selv, har er der dog ikke tale om taxakørsel, men blot samkørsel. Grunden hertil skal nok findes i, at den danske lovgivning for hyrevognskørsel, er meget stram. Således stilles der høje krav til bilernes tilstand, at chaufførerne skal have erhvervskørekort, hvad selskaberne må tage af max-priser, foruden at alle og enhver ikke blot kan blive taxachauffør – chaufførerne skal godkendes først.
Flere fremtrædende politikere har dog udtalt, at de er villige til at kigge på taxalovgivningen i Danmark med nye briller. Dette skyldes både at de vil bane vejen for at Uber kan forblive i Danmark, men i lige så høj grad for at sikre fair konkurrence mellem taxaselskaberne og Uber. Som nævnt før, er det dog primært de borgerlige partier som er fortaler for dette. Partier såsom enhedslisten og socialdemokraterne er bestemt ikke vilde med Uber’s tjeneste.
Pris som et centralt salgsargument
Spørger man danske Uber-brugere, om hvorvidt at de vælger Uber, vil man få mange forskellige svar. Nogle vil således påstå, at de gør brug af Uber, fordi at det er mere hyggeligt og personligt, at køre med en serviceminded person. En af de fede ting ved Uber er nemlig, at man kan anmelde chaufførerne efter endt tur. Dette gør at mange chauffører gør lidt ekstra ud af at gøre turen komfortabel, da det vil afspejle sig i antallet af bookinger som de kan få fremadrettet, hvis de har en positiv rating på Uber.
Vi kommer dog ikke udenom, at langt de fleste vælger Uber, fordi at der er penge at spare. Helt konkret er det ikke unormalt at se besparelser på mellem 20% og 35%, sammenlignet med taxakørsel. Særligt på de helt små ture, kan der være mange penge at spare. Dette skyldes at Ubers startgebyr starter ved blot 20,- kroner.
Uber forbeholder sig dog ret til at hæve deres priser midlertidigt, hvis efterspørgslen er høj. Dette tiltag er blandt andet sat i verdenen, for at Uber kan lokke deres chauffører op af sofaen, fordi at der er en ekstra skilling at tjene.
4×27 sænker priserne som resultat af Ubers indtog i markedet
Amager Øbro Taxa – også kendt som 4×27 Taxa – har valgt at sænke deres priser, efter at Uber er kommet til i København. Således kan du spare 25% på kilometertaksten uden for myldretiden, hvis du vælger en af de gule taxaer fra 4×27.
4×27 taxa er generelt også mere med på “beatet”, end mange andre taxaselskaber. Således har selskabet hidtil været tilknyttet appen Drivr, som rent brugervenlighedsmæssigt har givet de samme muligheder som Uber ift. betaling og bestilling. I skrivende stund gør selskabet dog brug af appen taxa.eu, som ligeledes har en del lighedspunkter med Uber.
Skriv et svar