Antallet af iværksættere er stigende og ofte er det i hjemmet at de fleste vælger at starte deres virksomhed op, hvilket giver god mening. I opstarten hvor det kan være svært at få økonomien til at række, kan man nemlig begrænse sine udgifter til eksempelvis kontorleje, transportudgifter m.m. og i stedet bruge kræfterne på at udvikle sin forretning.
4 gode råd til kontorindretning
For at indrette et funktionelt hjemmekontor er man nød til at kunne se helheden i forhold til boligens fysiske begrænsninger og muligheder. For det første er det vigtigt at man finder det sted i boligen der egner sig bedst til kontor og som samtidig kan motivere dig i hverdagen. Lad være med at fokusere for meget på rummets størrelse. Det er nemlig ikke størrelsen men derimod indretningen der er vigtig for et godt kontor. Derefter skal man typisk ud og erhverve sig diverse kontorting, da det er de færreste der fra start har de kontorartikler og møbler som skal bruges i hverdagen. Du får her 4 tips til en bedre indretning. Husk dog at indretning altid er en smagssag, hvorfor det ikke er sikkert at nedenstående vil passe ind i netop din bolig og dine behov.
1. Undgå kontor i soveværelset
Et soveværelse er et sted til ro og afslappelse og bør ikke benyttes til kontor. I hjemmet er det langt bedre at vælge et særskilt værelse, såfremt man har mulighed for dette. Kan du opdele kontor og privat i hjemmet, har du også mulighed for at få lidt skattemæssige fordele i form af fradrag. Tag en nærmere snak om dette med dine lokale skattemyndigheder. Men kontor i hjemmet har også flere udfordringer som vi ikke kommer udenom. Hjemmet egner sig ikke altid bedst til at afholde kundemøder. Det med at holde møder ved køkkenbordet eller i soveværelset er ikke en god løsning i længden. I stedet anbefales det at man kan holde dem ude i byen eller opfordre til at holde dem på kundens adresse.
2. Opdel rummet i arbejdszoner
Forsøg at dele kontoret op i zoner, f.eks. et arbejdsområde hvor du har dit hæve-sænke skrivebord og computer. Det er vigtigt at du har masser af plads omkring din arbejdsstation. Husk dog også at afsætte plads til andre møbler så som arkivskabe og et kartotek, hvor du kan opbevare ekstra printer og A4 papir. Er pladsen sparsom, kan du også overveje et elektronisk kartotek, for at minimere antallet af løs-ark i rummet. Ikke mindst er det vigtigt at du anskaffe dig en printer og scanner. I dag kan de fleste enheder sættes op til at forbinde trådløst til din computer, hvilket betyder at du ikke nødvendigvis behøves at have dem stående klods op af din arbejdsstation.
3. Pak de mindst brugte kontormøbler og ting væk
Om du har brug for lagerplads afhænger meget af din forretning. Vær dog opmærksom på at, selvom du f.eks. sælger ydelser, viser erfaringer at man ofte ender med at erhverve sig flere kontormøbler og kontorartikler, hvilket hurtigt kan gøre et kontor uoverskueligt. Det kan derfor være en god idé, at gemme de kedelige kontorting væk, f.eks. bøger og overflødige ting som du ikke bruger i hverdagen. Det kan f.eks. være store kasser med ekstra A4 papir til printeren, blækpatroner og lignende reserver. Ting som du snildt kan opbevare i et lukket skab.
4. Er du motiveret til at arbejde hjemme?
Det sidste du skal overveje, og muligvis det vigtigste er, om du overhovedet egner dig til et hjemmekontor. Vi taler om disciplin i hverdagen og det der følger med. F.eks. er det ikke alle der kan holde koncentrationen og humøret oppe ved at sidde alene med alting. Omvendt skal man også passe på, ikke at bruge for meget tid på ting der ikke er arbejdsrelateret. Er du mere typen der har brug for mennesker omkring dig og ikke kan undvære det sociale, så skal du i stedet for et hjemmekontor overveje et kontorfællesskab, hvor du også har mulighed for at holde kundemøder og snakke med andre erhvervsdrivende i samme båd.
Ovenstående var en række ideer som du kan vælge at bruge i indretningen af dit kontor. Indretning handler dog meget om smag og det er derfor individuelt hvad der vil fungere bedst for dig. Kontorindretning handler om at få mange elementer til at gå op i en højere enhed for at sikre det optimale arbejdsmiljø. Og når arbejdsdagen er overstået kan man med god samvittighed tage en slapper i gyngestolen.
Skriv et svar