Langt de fleste danske virksomheder afholder firmajulefrokoster for deres ansatte. Der er dog meget stor forskel på, hvordan tilgangen til den er. For mens nogen virksomhedsejere ser det som en sur og tung udgift, at skulle betale for at medarbejderne har en god aften. Andre ser på det som en investering i glade og tilfredse medarbejdere, som man gerne vil viser anerkendelse, ved at give dem en god julefrokost, med kæmpe buffet, juletræ, udklædning, julesweater (læs her), mistelten og alt hvad der ellers hører med.
Det siger næsten sig selv, at hvis man er en god forretnings M/K, hvilket man helst skal være som leder eller ejer af en virksomhed, så vil man langt hellere investere pengene, end blot at kaste dem ud og vinduet og selv hvilket vej de flyver med blæsten.
Billigst er ikke altid bedst
En julefrokost kan være en dyr affære, og kan fra få hundrede kroner til flere tusinde kroner pr deltager. Hvis man kigger helt nøgternt på det, kan det naturligvis være tillokkende at vælge en billig version, men billigst er bare ikke altid bedst, når det kommer til investeringer. Det kan sammenlignes med god rødvin, her kan du også sagtens købe en flaske rødvin til 39 kroner, der har den samme effekt som en flaske til 500 kroner. Men hvis du har en gane der er bare en lille smule vant til at drikke vand, så vil du også vide at oplevelsen ikke vil være den samme.
Det samme kan man også sige gør sig gældende ved en julefrokost. Du kan sagtens holde en på en lokal buffet restaurant, hvor deltagerne kan spise sig måtte i lidt kedelig mad og drikke masser af øl og snaps til de sejler rundt, laver et par mindre skandaler for at så kaste op og tage en taxa hjem. Det man husker bedst den efterfølgende mandag er sandsynligvis de småskænderier der var i løbet af aftenen, og eller hvor dårligt man havde det om søndagen.
Det kan naturligvis have sin charme, og det er da også dét, der er mange, som forbinder med en firmajulefrokost. Har man holdt sådan et gilde, kan man som arbejdsgiver måske godt stå tilbage med en følelse af, at de penge man har brugt, ikke nødvendigvis har været givet specielt godt ud, og måske endda har skabt mere furore end det har skabt glæde på arbejdspladsen.
Gå efter julefrokoster lidt udover det sædvanlige
Der er flere og flere der er ved at få øjnene op for, at det ikke nødvendigvis er lykken med en firmajulefrokost, der er glemt efter få dage. Derfor er der også flere og flere arrangører af firmajulefrokoster, der er begyndt at tilbyde alternativer, hvor der er gjort lidt ekstra ud af mad, lokationer og underholdning. Det københavnske bureau Grunk Event tilbyder eksempelvis firmajulefrokoster på VEGA hvor underholdningen ikke er et eller andet tilfældigt kopiband, men navne som Kaka og Pharfar. Skal det være lidt mere eksklusivt har de også Danmark fonemmeste hotel D’Angleterre, hvis man kan blive bespist og underholdt af navne som Infernal og Medina.
Disse koster lidt mere end en traditionel firmajulefrokost, men det er også i langt højere grad en investering i medarbejderne og et tegn på, at man sætter pris på det hårde stykke arbejde de har leveret hele året, og et tegn på den påskønnelse, man forhåbentlig har overfor sine ansatte. Har man ikke denne, skal man overveje, om det overhovedet er de rigtige ansatte man har. En god leder ser på julefrokosten som en mulighed for at vise denne påskønnelse, og ikke bare endnu en sur udgift, som man skal bruge på sine ansatte.
Hvordan en firma afholder sine julefrokoster, siger derfor også en del om virksomheden.
Skriv et svar